listopada 17, 2016

listopada 17, 2016

RIBOLLITA. GĘSTA ZUPA WARZYWNA Z FASOLĄ







Ribollita to bardzo gęsta zupa chlebowa, której korzenie sięgają  toskańskich ziem. Jak wszystko co pyszne i proste we Włoszech zupa wywodzi się 
z biedniejszych regionów, gdzie chłopi i pasterze wykorzystując to co daje im ziemia, gotowali z głową,  prosto i smacznie. Ribollita znaczy "ugotowana/uduszona na nowo". Oryginalnie przygotowuje się ją z czerstwego chleba oraz wszelkich resztek obiadowych- głównie warzyw. Kawałki chleba dusi się z warzywami w sąsiedztwie ziół.
Nie wygląda w tedy apetycznie jest tak gęsta! Dlatego o dziwo dość trudno zjeść oryginalnej riboliity ,nawet w sercu jakże turystycznej Florencji . Co innego na wsiach i w małych miasteczkach, gdzie  zachodnie wpływy nie wyparły jeszcze całkowicie obyczaju jej przygotowywania. 
Obecnie zamiast chleba do zupy dodaję się fasole. Zupa mimo że mniej gęsta, nadal jest bardzo pożywna i prezentuje się sympatyczniej. Taka jest też moja propozycja. Ale to głownie dlatego, że ostatnio bardzo rzadko jadam pieczywo. Głównie z lenistwa chleba nie piekę, a nie kupuję z przyzwyczajenia. Tak więc suchego chleba dla konia u mnie brak. 
Nie mogę tak powiedzieć o fasolach, których mam dość sporo. Do tej zupy przyda się zwykła biała fasola, sprawdzi się również bób, a nawet czerwona fasola. Ja sięgnęłam po pierwszą
i ostatnią.
Zupę podaje się z grzankami lub czerstwym chlebem, ale myślę że już jest na tyle sycąca 
i gęsta, że spokojnie grzanki można pominąć. 



szklanka suchej fasoli 
1-2 ziemniaki
1 marchewka
1-2 łodygi selera naciowego lub kawałek bulwy
1 cebula
1-2 ząbki czosnku
parę liści jarmużu toskańskiego, zwykłego lub kapusty włoskiej
1/2 szklanki pomidorów z puszki lub 2 pomidory bez skórki
1/2-1L bulionu warzywnego lub wody
sól
pieprz
oliwa


🍲 Fasolę namocz w wodzie przez noc, następnie ugotuj w osobnym garnku. Niech będzie miękka, lecz się nie rozpada.

🍲 W garnku rozgrzej 2 łyżki oliwy. Dodaj posiekaną cebulę.

🍲 Dodaj zioła i duś chwilkę.

🍲 Warzywa tj ziemniaki, marchew i seler obierz i pokrój w podobnej wielkości kostkę. 

🍲 Dodaj do garnka i duś.

🍲 Dodaj posiekany czosnek oraz pomidory. Jeśli używasz świeżych pokrój je w kostkę. 

🍲 Całość lekko podlej bulionem/wodą.

🍲 Duś warzywa przez około 20 minut na małych ogniu, następnie dodaj posiekaną kapustę lub jarmuż. Wcześniej usuń grube i twarde żyłki.

🍲 Dodaj ugotowaną fasolę. Wymieszaj i duś kolejne 5-10 minut.

🍲 Zupa powinna się dusić do miękkości warzyw. Powinna być bardzo gęsta, ale jeśli wolisz rzadsze zupy dolej więcej bulionu/wody.

🍲 Całość dopraw solą i dużą ilością pieprzu.




9 komentarzy:

  1. Mniam,mniam, mniam ! :)
    Wygląda mega pysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ha ha :) ostatnio, całkiem przypadkiem, sporządziłam zupę o identycznej kombinacji składników ( wrzuciłam co miałam w lodowce, zamiast jarmużu, kapusta zwykła) i misze przyznać ze była naprawde pyszna :)
    Pozdrawiam - Ala

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepysznie 😊 chyba zrobię, brzmi w sam raz na początek nowego tygodnia

    OdpowiedzUsuń
  4. Zrobiłam, jem, tego mi było trzeba, dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  5. Wczoraj zrobiłam na kolację i muszę powiedzieć, że wyszła przepyszna. Uwielbiam takie pożywne i gęste zupy ;). Dziękuję za świetny przepis.

    http://juliettsbookshelf.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękne kolory, zrobię nam na pewno. Czy filtrujesz wodę w swojej kuchni?

    OdpowiedzUsuń
  7. Zrobiona z podwójną ilością wody, bo na drugi dzień bardzo zgestniala- nie mogłam się oderwać, przepyszna 😁

    OdpowiedzUsuń